Nu är det klart vilka tolv personer/företag som har utsetts till finalister till 2017 års utmärkelser i kategorierna Årets Nyföretagare, Årets Innovatör, Årets Marknadsförare samt Årets Företagare.
Många nomineringar har kommit in och de fyra olika jurygrupperna har haft ett tufft arbete att plocka fram tre guldkorn från respektive kategori. Vilka av finalisterna som slutligen vinner utmärkelserna tillkännages vid eventet Eskilstuna Näringsliv, EN18 som äger rum 15 februari 2018 på Lokomotivet. Kattis Ahlström kommer att vara konferencier under kvällen och Patrik Kolar & His Funky Friends står för den musikaliska underhållningen.
Årets finalister per kategori är:
Årets Nyföretagare 2017
- Bannerbow – Kenny Thorén
Duktigt omhändertagande av en lovande produkt, en fantastisk Eskilstuna-produktion med lokala leverantörer och ett allt igenom digitaliserade processer. Goda framtidsutsikter och en realistisk och väl genomarbetad affärsplan. - Eskilstuna Workshop AB – Patrik Ekström
Imponerande målmedvetenhet gällande service och kvalité på en mycket konkurrensutsatt marknad. Lyckad innovativ marknadsföring främst via sociala medier. - Mikaela Holegård
Framgångsrik företagsamhet med bokproduktion och en av Sveriges mest efterfrågade agilitytränare. Goda möjligheter till fortsatt utveckling med möjlighet till nya produkter.
Kontaktperson: Urban Wallin – Nyföretagarcentrum, tel. 070-788 08 18
Årets Innovatör 2017
- Blowpoint AB – Christian Nordberg
Blowpoint har utvecklat en stationär och attraktiv alkoholmätare för offentliga miljöer, där den typiska kunden kan vara ett hotell. Försäljningen har påbörjats under året och relativt snabbt kommit upp i volym. Det finns stora möjligheter till fortsatt god expansion, vilket planeras även på internationella marknader. Produktionen sker via underleverantörer i Eskilstuna. - Klingmill – Borislav Vujadinovic
Boris har utvecklat en process som tillverkar träpulver, bland annat med patenterade delar. Träpulvret har väldigt bra egenskaper som bränsle i olika applikationer. Klingmill ska tillverka och sälja hela produktionsanläggningar som gör träpulver. De första har tillverkats av Boris i Lettland, som i samband med flytt till Eskilstuna nu planerar att bygga en fabrik i kommunen för att producera anläggningarna. - Qleano – Yvonne Berglund, Dan Lainio och Adam Gyllhamn.
Qleano utvecklades initialt till ett snabbväxande lokalt städbolag. Innovatörerna utvecklade därefter en helt ny affärsmodell med ett digitalt marknadsföringskoncept, som har resulterat i att bolaget blivit Sveriges största flyttstädningsfirma. Tjänsterna levereras numera genom ett nätverk av underleverantörer. Qleano är ett utmärkt exempel på hur man kan utveckla olika branscher genom att tänka och skapa nytt.
Kontaktperson: Stina Adolfson Kiviaho – Munktell Science Park, tel. 070-104 60 05
Årets Marknadsförare 2017
- Airpixelsmedia – Tobias Hägg
Med en väl genomtänkt strategi om att marknadsföringen ska vara global har fotografen Tobias Hägg på kort tid fått nästan 400 000 följare på Instagram och ca 1 miljon exponeringar. Tobias har under 2017 arbetat med världsledande företag såsom Apple, Adobe och National Geographic. Tobias har också under året haft utställning på Fotografiska samt blivit publicerad i bland annat Daily Mail och The Telegrafer. Tobias är också officiell ambassadör för outdoormärket Fjällräven. - Tuna Park – Veronica Gustafsson
Med en väl genomarbetad strategi har Tuna Park under året använt sig att de flesta till buds stående mediekanaler på ett framgångsrikt sätt. Tuna Park har också tagit en aktiv roll i Affärsplan Eskilstuna där de leder och delfinansierar projektet ”Handla för Eskilstuna” Som en del av ”Handla för Eskilstuna” har det också inlett ett samarbete med Stadsmissionen. I en tuff konkurrens med omvärlden har Tuna Park ökat både gallerians omsättning och besöksantal. Besökarna är också väldigt nöjda och i deras kundundersökningar ger kunderna betyget 8,5 poäng av 10 möjliga. - Retuna – Anna Bergström
Som ny aktör i Eskilstuna har Retuna på kort tid marknadsfört sig både lokalt och internationellt. Det har gjort att butiken har blivit omtalad långt utanför Sveriges gränser. Retuna har verkligen under året satt Eskilstuna på kartan inom internationell hållbarhet. Under 2018 är målet att fokusera på att skapa ännu bättre relationer med Eskilstunaborna för att få alla att förstå vikten av att återbruka mera. De har under 2017 skapat över 50 nya arbetstillfällen och har haft uppemot 2 000 studiebesök.
Kontaktperson: Ulrika Sjöberg – Marknadsföreningen, tel. 070-229 10 60
Årets Företagare 2017
- Hellsténs Bygg & Entreprenad AB – Andreas Hellstén
Andreas Hellsten brinner för anläggningsarbeten inom gatu- och parkmiljö. Genom att arbeta i nätverk med andra i samma bransch samt skapa tydliga flöden kring kunden har företaget anställt 22 personer sedan starten 2010. Filosofin – som bygger på att alla ska vara med, att vara generös och alltid hjälpa kund till lösning – har i år tagit företaget till en omsättning på ca 50 miljoner. Företaget vill vara skuldfritt 2019 och därför återinvesteras allt som är möjligt. Man har omsorg om ”markytan och 50 centimeter under”, men också om människorna, maskinerna och de lokala jobben. - Easy Dist Sweden AB – Andreas Komada
Easy Dist Sweden AB har satt fingret på slöseriet kring våra telekom-förpackningar. Genom att ta bort de skrymmande emballagen kring mobiltelefonkablar och andra tillbehör erbjuder företaget effektiva logistiklösningar som spar både miljö och pengar. Företagets grundare, idésprutan Andreas Komada, har anställt 5 personer och på bara 4 år skapat en omsättning på ca 270 miljoner kronor. Framgången bygger på en liten,snabbfotad organisation som nu drömmer om att skapa en mötesplats i Eskilstuna för värdeadderande logistiktjänster. - Tumbo Husvagnar AB – familjen Östling (Jan, Cecilia och Linnea)
Tumbo Husvagnar är ett 7 500 kvm stort mecka för husvagnar och husbilsälskare. Här har familjen Östling självfinansierat bygget av en av Europas största anläggningar där ”gemytlighet” är ledordet. Företaget omsätter ca 320 miljoner kr och sysselsätter 44 Eskilstunabor som man månar om med extra stora personalutrymmen, gym och bastu. Företaget, som har funnits i branschen sedan 1965, kombinerar fingertoppskänslsa för trender och omtanke för kund. Receptet på framgång bygger på mod att satsa ”före alla andra” och en pikant mix av familjens olika kompetenser.
Kontaktperson: Åsa Öberg – Företagarna, tel. 070-546 22 88